Alte 9 companii vor beneficia de aproximativ 1,3 mln lei pentru a exporta mai eficient

Unitatea de Implementare a Proiectului Ameliorarea Competitivității (UIPAC) a aprobat spre finanțare alte nouă dosare. Paste făinoase, crupe, oțet, vin, perne cu pene, dar și servicii IT și de transport sunt produsele moldovenești care vor ajunge pe piața externă.

Printre companiile care vor beneficia de granturi din partea Proiectului Ameliorarea Competitivității (PAC II) se regăsește Beatrice-Com. Întreprinderea specializată în procesarea cerealelor în făină, crupe, paste făinoase, dorește să lărgească gama de produse și cantitatea de produse exportate pe piața României. În prezent, compania exportă produse doar în vrac sau saci, iar alte produse, printre care crupe, paste și produse făinoase, nu sunt exportate. Pentru ca să fie posibil exportul și de produse finite, este necesară crearea unei noi mărci comerciale și a unui design de ambalaj corespunzătoare cerințelor internaționale de marketing. În acest scop, compania va contracta experți care vor efectua un studiu de piață în România, vor elabora un site, design pentru etichete și ambalaj, vor crea un logo nou și brandbook, precum și spoturi video despre rețete culinare.

Compania „Randuel”, deținătoare a unei medalii de argint în România, și-a propus să devină și mai competitivă pe piața de peste Prut. Pentru a-și atinge obiectivul managerul întreprinderii, specializată în producerea oțetului,planifică să implemeteze o strategie de marketing și de promovare.

Vinurile „Mezalimpe” și „Tomai” intenționează să cucerească și mai mulți consumatori chinezi. Companiile „Goodseason” și „Tomai-Vinex” și-au propus, cu susținerea PAC Granturi, să-și îmbunătățească procesele de producere și imaginea corporativă. Experții contractați de întreprinderi vor iniția un proces de rebranding, vor elabora un site multifuncțional, etichete, ambalaje și alte materiale promoționale, vor implementa sistemul de management al siguranței alimentare ISO 22000:2005.

Peste Prutar puteaajungeperne cu pene moldovenești. „Unfloria”, companie care prestează servicii de curățare și spălare a articolelor textile și coaserea pernelor din puf și pene de pasăre, intenționează să exporte perne cu pene și puf în România. Pentru sporirea competitivității la export, managerii companiei și-au propus să îmbunătățească procesele de producere, să dezvolte unu nou produs, să promoveze produsele în mediul online și la expoziții.

„Stelar Group” intenționează să-și extindă serviciile de consultanță în domeniul IT pe piața externă. Potrivit managerilor companiei, proiectul finanțat de PAC Granturi va crește numărul de clienți din străinătate și va majora exportul direct al serviciilor către alte piețe și către clienți noi. Pentru a-și atinge obiectivele menționate întreprinderea va contracta experți specializați în audit, resurse umane, în procese de business pentru eficientizarea comunicării cu angajații, clienții, prestatorii și partenerii.

Potrivit directorului UIPAC, Aureliu Casian, companiile care au implementat proiecte de îmbunătățire a afacerii cu sprijinul PAC Granturi au simțit foarte repede beneficiile. ”În primul rând, este vorba de accesul la cunoștințe și expertiză specializate, pe care nu orice companie și le poate permite, dar care au un impact enorm asupra afacerilor. Astfel, unele companii au reușit să exporte pentru prima data sau să lanseze pe piața externă noi produse sau servicii, altele au încheiat noi contracte sau au ajuns pe noi piețe de desfacere”, a declarat Aureliu Casian.

Până în prezent au fost aprobate spre finanțare 70 de dosare, alte 10 sunt în proces de examinare.

Componenta de Granturi a Proiectului Ameliorarea Competitivității are un buget de USD 3 mil. IMM-urile din Moldova pot beneficia de granturi pentru servicii de consultanţă de îmbunătățire a competitivității și accesarea noilor piețe de desfacere. Din bugetul total al proiectului, prin PAC II urmează a fi acordate finanțări nerambursabile pentru acoperirea a 50% din costul serviciilor de consultanță, dar nu mai mult de 200 de mii de lei per beneficiar. Astfel, agenții economici își vor putea spori calitatea produselor și a serviciilor, lansa altele noi, optimiza procesele interne, îmbunătăți imaginea companiei, identifica clienți și piețe noi, dar și stabili parteneriate pe lanțurile valorice.

Pentru cofinanțare pot aplica întreprinderile exportatoare sau situate pe lanțul valoric orientat la export din patru sectoare prioritare: produse alimentare şi băuturi; fabricarea produselor electronice şi mecanice; textile şi tehnologii informaționale. Totodată, pentru finanțare pot aplica și întreprinderi din alte sectoare ale economiei, însă aceste patru sectoare vor avea prioritate.

Notă. Cu un buget total de 45 milioane de dolari SUA, PAC II va fi implementat în perioada 2015-2019. Proiectul își propune să îmbunătățească mediul de afaceri prin susținerea Guvernului în implementarea strategiilor orientate spre crearea unui mediu de afaceri favorabil, reducerea constrângerilor și costurilor pentru gestionarea afacerii. Totodată, proiectul va contribui la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii prin facilitarea accesului la finanțare pe termen mediu și lung, fortificarea capacităților instituționale ale ODIMM şi MIEPO, oferirea de granturi agenților economici privați pentru servicii de consultanță, care să contribuie la sporirea competitivității de export, etc.