PAC II ajută antreprenorii din sectorul IT să devină exportatori de servicii și produse

Autoritățile de la Chișinău au luat sectorul IT în serios, oferindu-i suport legislativ și asistență tehnică pentru a-l ajuta să devină competitiv și să lanseze produse exportabile pe piețele internaționale. Unul dintre instrumentele care traduce în viață politica statului în acest domeniu este Unitatea de Implementare a Proiectului Ameliorarea Competitivității (PAC II), o instituție publică ce gestionează fondurile acordate de Banca Mondială pentru dezvoltarea antreprenoriatului și îmbunătățirea mediului de afaceri în Republica Moldova.

Realizările PAC II au fost prezentate recent de către beneficiarii acestui proiect în cadrul evenimentului național de socializare a tinerilor antreprenori Chișinău Startup Week, aflat la cea de-a doua ediție. Companiile finanțate prin intermediul programului PAC II au solicitat suport pentru a efectua un upgrade calitativ al serviciilor și proceselor de lucru cu scopul de a obține un randament mai mare și a transforma ulterior oportunitățile generate în schimbări cantitative.

Ceea ce le unește în prezent pe societățile comerciale autohtone Amplica SRL, Like-Media SRL, și Ritlabs SRL - beneficiari ai programului de granturi, care sunt diferiți din punct de vedere ocupațional, experiență și nivel de dezvoltare - este livrarea de produse și servicii pe piețe externe. Unele dintre ele au devenit exportatori datorită susținerii PAC II.

Veteranii industriei

Ritlabs este un veteran al industriei IT, fiind prima companie moldovenească care a lansat pe piața internațională softuri ce concurează cu branduri tari de la Silicon Valley. Compania a primit susținere de la PAC II pentru elaborarea unei analize interne și externe a activităților companiei, a strategiei de dezvoltare în următorii 3 ani și implementarea unui plan de acțiuni pe termen de 3 luni. Strategia de dezvoltare urmează să asigure creșterea vânzărilor și a profitabilității pe termen mediu, iar planul de acțiuni urmărește remedierea problemelor interne care au determinat pierderea competitivității în ultimii ani, inclusiv în fața startup-urilor locale.

”Deși suntem pe piață o perioadă destul de lungă (din 1998), problema deficitului de resurse umane calificate este acută și pentru noi. Tinerii care absolvesc astăzi instituțiile de învățământ superior nu au studii calitative, de aceea este dificil să atingem unele obiective,” a declarat pentru Mold-Street.com Maxim Masiutin, directorul Ritlabs. Din acest motiv Ritlabs a avut nevoie de o privire din exterior asupra lucrurilor, pentru a putea identifica riscurile și oportunitățile. Potrivit lui Masiutin, compania și-a atins scopurile propuse în cadrul proiectului finanțat de PAC II și a început procesul de restructurare și adaptare la condițiile noi ale pieței.

Compania Ritlabs a putut, în principiu, achita întregul cost al proiectului dat, a recunoscut Masiutin. În perioada 2011-2015 compania a reușit să comercializeze circa 29,800 de licențe pe an, iar valoarea medie a vânzărilor anuale a fost de peste 8.4 milioane de lei. Deși condițiile de participare la acest program au fost destul de atractive, interesul a fost în altă parte - interacțiunea cu reprezentanții PAC II le-a permis să formuleze sarcinile optime și să identifice consultanții potriviți pentru analiza de piață. ”Procesul de aplicare ar putea să pară anevoios pentru companiile mari, deoarece presupune anumite proceduri birocratice, hârtii, aprobări și rapoarte – care atenuează într-un fel utilitatea banilor gratuiți, însă pentru firme mici și începători aceste proceduri sunt utile și chiar necesare, deoarece ele disciplinează și responsabilizează,” a mai spus Masiutin.

Hosting internațional

Un alt beneficiar este furnizorul de servicii găzduire web Amplica. Directorul acesteia, Denis Tabac, a relatat că firma pe care o conduce a primit un suport nerambursabil de 200.000 de lei pentru automatizarea activității departamentului de vânzări. Amplica a elaborat un site web propriu adaptat la necesitățile clienților din străinătate și a implementat un sistem integrat de management al relațiilor cu clienții. Pasul respectiv a fost necesar pentru a îmbunătăți serviciile oferite, a crește nivelul de competitivitate și a lansa expansiunea pe alte piețe, în special România, a explicat managerul. ”Traficul s-a majorat ca rezultat al acestor acțiuni și am obținut clienți noi,” a spus Tabac. În prezent Amplica deservește peste 2.500 de clienți pe circa 2.200 de domenii web în 12 țări și face parte din rețeaua de hosting internațional.

Novicii intră în forță

Spre deosebire de Ritlabs și Amplica, compania Like-Media este un start-up cu profil de marketing online și IT, fiind certificată de gigantul Google în domeniul publicității digitale. Like-Media a primit un grant de la Proiectului Ameliorarea Competitivității pentru elaborarea unui studiu de piață și a unui plan de afaceri în alte țări. Andrei Țânțari, directorul companiei, a menționat că finanțarea prin intermediul PAC II a permis identificarea unui set de instrumente și soluții pentru a deveni un exportator de servicii IT cu începere în ianuarie 2017 – la nici doi ani de la lansare pe piața autohtonă. Cu banii primiți (circa 198.000 lei) a fost efectuat un sondaj de piață în România și au fost elaborate recomandări cu privire la intrarea pe piața nouă, liste de prețuri și servicii solicitate, devizul de cheltuieli și planul complex de business.

Progresul calitativ

Prezent la eveniment, directorul Unității de Implementare a PAC, Aurel Casian, a notat că instituția pe care o reprezintă urmărește scopul de a îmbunătăți competitivitatea și capacitatea de export a companiilor moldovenești, ajutându-le să obțină un progres calitativ pentru convertirea ulterioară a lui într-o realizare cantitativă.

”PAC vine să susțină eforturile Guvernului în procesul de îmbunătățire a mediului de afaceri pentru a crea condiții mai favorabile în activitatea de zi cu zi a agenților economici […], a reduce povara administrativă și constrângerile pe care le are un agent economic în interacțiunea cu agențiile de stat și ministerele,” a declarat managerul PAC.

Până în prezent au fost înregistrate 135 de solicitări, dintre care 122 au fost deja aprobate. Valoarea totală a proiectelor este de 2,2 milioane de dolari SUA, iar valoarea granturilor acordate este de 1 milion de dolari. Conform structurii beneficiarilor pe domenii, cei mai mulți sunt din industria alimentară și a băuturilor (29%), urmați de furnizorii de servicii (IT, transport, consultanță, turism – 20%) și agricultori (19%), a precizat Casian.

Donatorii au oferit în jur de 30 de milioane de dolari pentru creditarea acestora în condiții avantajoase, facilitând astfel accesul la finanțare pe termen lung și mediu. Componenta de granturi, însă, este cea mai solicitată printre antreprenorii în căutare de fonduri de dezvoltare. În cei 5 ani de activitate a programului, PAC II urmează, de asemenea, a fi acordate granturi în valoare totală de 3 milioane de dolari SUA, cu scopul de a susține circa 300 de întreprinderi mici și mijlocii orientate spre export. Granturile acoperă până la 50% din costul proiectelor înaintate pentru finanțare, suma maximă fiind limitată la 200.000 lei per beneficiar, contribuția căruia trebuie să fie minimum 50% din cost. Valoarea totală a programului PAC II, care a fost lansat în anul 2014, este de circa 45 de milioane de dolari.