O afacere de familie, devenită lider în industria de încălțăminte, își crește exportul cu sprijinul PAC II, finanțat de Banca Mondială

Compania OLDCOM a ajuns lider pe piața din Republica Moldova în industria încălțămintei datorită ambiției conducerii de a investi în optimizarea procesului de producere și managementului calității. Succesul obținut pe piața locală a creat premize pentru extinderea pe piața din UE și CSI.

Societatea pe acțiuni OLDCOM a fost fondată în februarie 1994 și este o afacere de familie a cărei proprietar este Mihai Dîrțu. Compania și-a început activitatea cu fabricarea încălțămintei și ciupicilor. Sortimentul și capacitatea de producere erau destul de reduse, fiind asigurate doar de doi angajați.

Proprietarul companiei a observat un potențial foarte mare de dezvoltare în acest domeniu, și a investit în construcția unui bloc modern de producere cu o suprafață de peste 10 mii m2. De asemenea, au fost achiziționate utilaje performante din Italia, Rusia și China.

Extinderea companiei a permis diversificarea producției, care a ajuns la peste 120 modele de încălțăminte și accesorii.

În anii 2015 și 2016, OLDCOM a deschis 8 magazine de firmă în țara noastră. Planurile companiei nu s-au oprit aici, urmând a fi deschise noi puncte de vânzare pe parcursul anului curent. „În 2017 este planificată deschiderea a câte un magazin de firmă în orașele București și Kiev, ceea ce presupune că volumul exportului se va majora cu cel puțin 10%”, menționează Mihai Dîrțu.

„Compania își propune să mențină poziția de lider în fabricarea încălțămintei pe piața din Republica Moldova și să se extindă în țările UE. Punem accentul pe utilizarea materiei prime naturale precum bumbacul, inul și diverse amestecuri. Urmăm trendul eco, astfel ne diferențiem de alți producători, care utilizează materiale sintetice. Noi oferim un produs care este apreciat pentru calitate și preț”, susține proprietarul OLDCOM.

Compania vine produsele sale și în România prin intermediului magazinului on-line.

Pentru a-și eficientiza activitatea, compania OLDCOM a decis să implementeze un sistem automatizat de management al producției. Investiția totală este estimată la 400 000 lei, dintre care 200 mii de lei reprezintă contribuția nerambursabilă a Proiectului Ameliorarea Competitivității II, finanțat de Banca Mondială.

Datorită finanțării din partea PAC II și suportului experților antrenați în acest proiect, pe parcursul anului 2016 a fost implementat un sistem de management al depozitării, care a permis reducerea cu 40% a timpului necesar pentru pregătirea comenzilor și automatizarea procesului de depozitare. Datorită optimizării spațului de păstrare a producției, a crescut capacitatea de stocare cu 60%.

De asemenea, a fost integrat un sistem informațional care permite coordonarea centralizată a magazinelor din țară și de peste hotare, monitorizarea vânzărilor în fiecare punct de vânzare și inventarierea automatizată în timp real. Până la 30 noiembrie 2017 va pus în funcțiune un soft pentru planificarea și programarea avansată a producției, precum și gestiunea automatizată a materiei prime.

Principala problemă a întreprinderii, până la implementarea sistemului automatizat de management, a constituit lipsa datelor actuale a procesului de producere. „Din acest motiv nu reușeam să facem o planificare adecvată a producerii, ceea ce a dus la indisponibilitatea anumitor produse în depozitul central. În rezultat, circa 20% din articolele comandate spre export lipseau din stoc, fiind anulate unele livrări în afara țării”, afirmă Mihai Dîrțu.

Conducerea companiei OLDCOM consideră că informația actuală, analiza calitativă și complexă a datelor reprezintă cheia succesului în condițiile de instabilitate economică. Astfel, producătorul de încălțăminte va continua să investească în dezvoltarea soluțiilor software pentru a-și optimiza activitatea și a rămâne competitiv pe cele mai diverse piețe.

„Ne bucurăm să auzim că întreprinderile care au implementat proiecte cu sprijinul PAC Granturi au reușit să obțină valoare adăugată pentru companie, să-și optimizeze anumite procese interne, care duc nemijlocit la creșterea competitivității și a potențialului acestora pentru export. La un an și jumătate de la lansarea proiectului au fost aprobate 80 de dosare, iar altele 10 sunt în proces de examinare, astfel invităm agenții economici să valorifice această oportunitate pentru a-și dezvolta și extinde afacerile.”, menționează Aureliu CASIAN, director executiv al Unității de Implementare a Proiectului Băncii Mondiale de Ameliorare a Competitivității (UIPAC).

OLDCOM a reușit să devină lider pe piața Republicii Moldova și a Ucrainei în sfera de producție a încălțămintei cu peste 200 de angajați și aproximativ 1000 clienți angro și retail. Peste 90% din produse sunt vândute pe piața autohtonă, iar restul sunt livrate în Ucraina, România, Italia, Cehia, Polonia, precum și alte țări.

Notă. Pentru cofinanțare pot aplica întreprinderile exportatoare sau situate pe lanțul valoric orientat la export din patru sectoare prioritare: produse alimentare şi băuturi; fabricarea produselor electronice şi mecanice; textile şi tehnologii informaționale. Totodată, pentru finanțare pot aplica și întreprinderi din alte sectoare ale economiei, însă aceste patru sectoare vor avea prioritate.

Cu un buget total de 45 milioane de dolari SUA, PAC II va fi implementat în perioada 2015-2019. Proiectul își propune să îmbunătățească mediul de afaceri prin susținerea Guvernului în implementarea strategiilor orientate spre crearea unui mediu de afaceri favorabil, reducerea constrângerilor și costurilor pentru gestionarea afacerii. Totodată, proiectul va contribui la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii prin facilitarea accesului la finanțare pe termen mediu și lung, fortificarea capacităților instituționale ale ODIMM şi MIEPO, oferirea de granturi agenților economici privați pentru servicii de consultanță, care să contribuie la sporirea competitivității de export, etc